یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

با دستگیری ۳ قاچاقچی عتیقه، یکی از نفیس‌ترین جام‌های ایران باستان که در حفاری‌های منطقه‌ای تاریخی در مشگین شهر اردبیل به‌دست آمده بود، کشف شد.

عتیقه

مدتي قبل گزارش‌هايي در اختيار سپاه ناحيه مشگين‌شهر اردبيل قرار گرفت كه از حفاري‌هاي شبانه چند ناشناس در مناطق تاريخي اين شهر حكايت داشت. با هماهنگي قضايي، تيمي از مأموران وارد عمل شدند و با شناسايي منطقه‌اي كه حفاري‌ها در آنجا صورت مي‌گرفت، اين محل را زيرنظر گرفتند.

چند‌ماه تحقيق و مراقبت‌هاي شبانه‌روزي مأموران سرانجام نتيجه داد و آنها توانستند 3مرد را كه دست به حفاري‌ غيرمجاز در اين منطقه باستاني زده بودند شناسايي كنند. مأموران در يك عمليات ضربتي آنها را دستگير كردند و در بازرسي مخفيگاهشان 300شيء عتيقه نفيس كشف كرده و آنها را در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار دادند.

جام كم نظير

آنچه در ميان اشياي كشف شده از قاچاقچيان خودنمايي مي‌كرد، جامي طلايي بود كه به‌نظر مي‌رسيد قدمت زيادي دارد. مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان اردبيل گفت: اين جام بسيار نفيس از زر ناب ساخته شده و از لحاظ قدمت، ظرافت و زيبايي با جام‌هاي معروف مارليك و حسنلو كه ارزش تاريخي بسيار زيادي دارند، برابري مي‌كند.

وي افزود: جام مشگين در كنار جام‌هاي مارليك و حسنلو افتخار بزرگي براي استان اردبيل و منطقه مشگين‌شهر است و نشان از تمدن بسيار مهم اين منطقه در پهنه ايران باستان دارد. يحيي نقي‌زاده افزود: 300قلم اشياي بسيار ارزشمند باستاني ازجمله انواع سفالينه، ابزارآلات جنگي، زيور‌آلات زنانه، انواع ظروف و مهر از جنس طلا، نقره و مفرغ و مربوط به عصر آهن 2 هزاره اول و دوم قبل از ميلاد و دوره‌هاي بعدي ازجمله اشياي كشف شده ديگر از قاچاقچيان است. وي تصريح كرد: يك جام نقره‌اي نيز در ميان اين اشيا وجود دارد كه بسيار ارزشمند بوده و بررسي و مطالعات اين آثار توسط كارشناسان بر‌جسته سازمان ميراث فرهنگي كشور آغاز شده است.

کد خبر 261949

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha